SALGSBETINGELSER

Registrering og bestilling på megaflis.no er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter.

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) og disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

2. Partene

Selger: Megaflis AS Avd. Netthandel
Kontaktadresse: PB 43, 1375 Billingstad
E-post: kundeservice@megaflis.no
Telefonnummer: 66 85 31 80
Organisasjonsnummer: NO 886 652 372 MVA

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. I slike tilfeller kan selger ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kjøper har mottatt ordrebekreftelse eller lignende.

Spesielle vilkår:
Ved kjøp av varmepumper er kjøper forpliktet til å benytte seg av Megaflis sitt installasjonssystem, FIMO, med profesjonelle og sertifiserte installatører. En sertifisert innstallatør vil kontakte kjøperen ila 3 virkedager etter at kjøpet er gjennomført. 

Ved spesialtilverkede produkter vil det ikke være mulig å kansellere kjøpet etter at avtalen er inngått. 

5. Ordrebekreftelsen

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig. Vær oppmerksom på at bestillinger sendes i sin helhet når alle varer på bestillingen er kommet inn på lager. Estimerte leveringsdatoer står oppgitt ved varer på ordrebekreftelsen som ikke er på lager ved bestillingstidspunkt. Leveringsdatoene er estimerte fra våre leverandører og Megaflis står ikke økonomisk ansvarlig ved eventuelle forsinkelser utenfor vår kontroll. Vi gjør vårt beste for å innformere ved eventuelle forsinkelser.

6. Betaling

Kjøpesummen kan etter ditt eget valg gjøres opp gjennom vipps, bank- eller kredittkort, eller ved kjøpsfinansiering. Ved bruk av kort vil kjøpesummen bli trukket direkte ved bestilling. Du som kunde har en kjøpssikkerhet hos Klarna, slik at du kan føle deg sikker på at du får varene selv om beløpet er trukket før varene blir sendt. Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet et gebyr på kr 300 + frakt tur / retur av gjeldene ordre, for å dekke våre utlegg.  Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.

7. Levering m.v

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Normal leveringstid er 2-6 virkedager såfremt alle varer var på lager ved bestillingstidspunkt. Leveringstid som er oppgitt i nettbutikken, er ment som veiledende. I perioder med stor pågang, som under Black Week eller andre store kampanjer, kan forsinkelser forekomme.

Megaflis står ikke under noen omstendigheter økonomisk ansvarlig for forhold eller konsekvenser, som skyldes forsinkelser utenfor vår kontroll. Vi anbefaler at du ikke inngår en avtale med håndverker, før du har mottatt og sjekket over at varene som er levert er uskadet og ihht din ordrebekreftelse. Dette da det kan oppstå forsinkelser eller skader i enkelte tilfeller.

Alle produkter som leveres av PostNord, herunder større varer som for eksempel dusjkabinett, fliser, badekar og lignende blir kun levert på gateplan på oppgitt gateadresse eller så nærme adressen som bilen kan kjøre uten hindringer. Hindringer kan være fortauskant, grus, port, trappeoppgang, for smal vei for transportørens bil, vanskelige kjøreforhold e.l.  Sjåføren har ikke anledning til å bære varene inn i hus eller leilighet. Dersom levering skal skje til en øy uten fast veiforbindelse, vil varene normalt leveres til fergekai på landsiden.

Ved kjøp i vår netthandel, sendes varene ut fra vårt nettlager i Moss. Vi har dessverre ikke anledning til å sende ut nettbutikkordre fra våre fysiske butikker. Ordren sendes samlet, når samtlige varer er på lager. 

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

9. Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år. Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Angrefristen utløper 14 dager fra den dag kjøperen får varen i fysisk besittelse. Kjøperen skal uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding om bruk av angrerett ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til selger. Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den selger fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen. Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig.

Unntak fra angreretten:
Du har ikke angrerett på varer som av hygieniske årsaker er forseglet, dersom forseglingen er brutt. Et eksempel på en slik vare, er toalettseter. Angreretten gjelder heller ikke for produkter som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner.

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, må han eller hun undersøke om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. For å sammenligne leverte produkter med bestilte produkter, kan du sammenligne strekkoden på emballasjen. Det er også viktig å åpne emballasjen for å se etter skjulte skader, da skader på et produkt ikke alltid er synlig på utsiden av esken.

Har du kjøpt fliser er det viktig at du kontrollerer farge og størrelse før legging. På flisenes emballasje står det informasjon om “tono / calibre / batch”. Disse numrene skal være identiske på alle eskene av samme type flis. Dersom det avdekkes avvik skal dette uten opphold meldes til selger før arbeidet fortsettes.

Montering av feillevert eller skadet vare gir ingen retur- eller reklamasjonsrett. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

Vi vil gjøre oppmerksomme på at man ikke må bryte forseglingen på varer som av helsemessige eller hygieniske årsaker har dette. Dersom forseglingen er brutt, vil det ikke være mulig for oss å ta varen i retur.

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

Om håndverker må benyttes for å utbedre mangelen, må kjøperen ta kontakt med utsalgstedet før iverksettelse av tiltak, såfremt umiddelbare tiltak ikke er nødvendige for å begrense skadeomfanget. Før håndverkeravtale inngås, må dokumentasjon på førstegangsmontering, samt et pristilbud på rettelse av mangelen, godkjennes av Megaflis. Megaflis dekker ikke utgifter til retting av feil, dersom dette ikke er avklart med oss på forhånd. 

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post).

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11.

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren. Megaflis er ikke ansvarlig for skade eller feil som følge av feil montering, bruk og oppbevaring. 

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33. Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikkeforskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46. Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 125 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

15. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.

16. Personopplysninger

Les hele vår personvernerklæring her.

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen.
Megaflis streber etter å håndterer personopplysninger på best og sikrest mulig måte. Under får du en nærmere beskrivelse av hvordan vi håndterer disse opplysningene. Når du handler hos oss, oppbevarer vi blant annet navn, adresse og e-postadresse. Dette er informasjon vi trenger for å levere varene til deg via transportøren du velger, samt kontakte deg om forhold i forbindelse med bestillingen. Vi er dessuten pålagt å oppbevare denne informasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og eventuell garanti-/returhåndtering, slik at denne historikken ikke kan slettes. Vi oppbevarer av sikkerhetshensyn også ip-adressen som er benyttet for å registrere bestillingen.
Kortnummer oppbevares ikke av Megaflis utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering. Vi samler også inn og oppbevarer loggdata som hvilke kategorier og produkter man kikker eller søker på, for å kunne lære hva våre kunder er opptatt av, samt forbedre produktutvalg og tilbud. Denne informasjonen benyttes også for å kunne gjøre det mulig å vise deg relaterte produkter. Informasjonen benyttes også for å produsere trafikkstatistikker for bl.a. kapasitetsplanlegging. Vi bruker og kreve en cookie for å kunne registrere seg samt gjennomføre en bestilling. Vi tilbyr alle våre kunder å motta ulike typer informasjon og tilbud. Det er frivillig å motta dette, og man må eksplisitt melde seg inn i forbindelse med registrering på megaflis.no eller i våre butikker. Det er også enkelt å melde seg av fra e-postliste, dette gjøres ved å følge informasjon gitt i evt. tilbud du mottar, eller ved å sende oss en e-post.
Megaflis selger ikke personopplysninger til tredjepart, og vi bytter eller videreformidler heller ikke slik informasjon med tredjepart.

17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.